Unit 8


Part 1

Tavoite: oppia ymmärtämään ja käyttämään kierrätykseen ja ympäristöön liittyvää sanastoa 


1) Aloita jakso listaamalla englanniksi ympäristöön ja luonnonsuojeluun liittyvää sanastoa vihkoosi englanniksi. Kirjoita vähintään kymmenen sanaa englanniksi. Älä avaa kirjaasi avuksi vaan käytä esim. nettisanakirjaa. Esim. https://ilmainensanakirja.fi tai http://www.sanakirja.org


2) TB p. 129 lue parisi kanssa/kuuntele, TB p. 130-131 tee tehtävät A, B, C

WB p. 192-193 tehtävät 1, 3, 4. Muista myös tarkistaa!

3) WB p. 190-191 alleviivaa itsellesi uudet sanat. Jos listassa ei ole sinulle uusia sanoja, alleviivaa vähintään 15 mielestäsi tärkeintä sanaa.


4) Kuuntele kappale 8A. Tässä linkki Sanomapron sivuille. Oppilaan avain on 5painon. Pidä työkirjan sanastosivu 190-191 auki kuunnellessasi, jotta voit tarkistaa sanat, joita et ymmärrä.


5) Suomenna kappale joko parin kanssa tai hae aukotettu suomennos kansiosta itsenäistä työskentelyä varten. 

6) WB p. 194-195. Tee näiltä sivuilta vähintään kolme tehtävää. Valitse ne tehtävät, joista uskot olevan sinulle eniten hyötyä. Tarkista lopuksi tehtävät monisteelta.



7) WB p. 196 tehtävä 5 ja p. 197 tehtävä 9. Valitse lisäksi vähintään kaksi tehtävää tältä aukeamalta. Tarkista lopuksi.



8) Hae 8A-sanastomoniste ja täydennä se. Tarkistus luokan perällä. Lue monisteen ilmaisut ryhmässä/parin kanssa. Opettele sanasto.


9) Tee kirjoitustehtävä. Täydennä lauseet ja kirjoita vielä tarinalle jatkoa. Näytä osaamistasi. Kirjoita monisteelle, vaihda valmis tekstisi parin kanssa ja tarkistakaa toistenne tuotokset. Jos et löydä paria, kysy apua opettajalta. Muista antaa palautetta, erityisesti kannustavaa sellaista!


10) Sanastoharjoituksia (tee näitä niin kauan kun tunnet osaavasi)

WB p. 253-254 t. 53-56 tai

11) Tee sanakoe. Tarkista itse. Apua pisteytykseen saat opettajalta. Lopuksi mietimme voitko jatkaa vai onko tarve kerrata vielä kappaleen 8A sanastoa.



Part 2



Tavoite: Oppia to- ja ing-rakenteiden käyttöä



Kielioppiharjoituksia: 






2) Opiskele WB p. 202 itseksesi/parin kanssa tai pyydä opettajaa kertomaan to-teoria. 



3) Tee wb p. 203 tehtävät ja tarkista ne. Jos et ymmärrä virheitäsi, pyydä apua.



4) Opiskele WB P. 204 itseksesi/parin kanssa tai pyydä opettajaa kertomaan ing-teoria.



5) Tee WB p. 205 tehtävät ja tarkista ne. Jos et ymmärrä virheitäsi, pyydä apua.



6) Tee WB p. 206 tehtävistä vähintään kaksi ja tarkista ne.



7) Lue WB p. 207 teoria ja tee alla olevat tehtävät.


Jos tunnet tarvitsevasi lisää harjoitusta to- ja ing- teoriassa, tee Sanomapron sivuilta Spotlight 8 oppilaan tehtävistä/työkirjan takaa unit 8 to- ja -ing- tehtvät p. 254-255 t. 58-59. Voit myös kerrata TB p. 138-139 avulla parin kanssa suullisesti opituja asioita ennen grammar-testiä


8) Tee grammar-test kun tunnet osaavasti to ja ing-kieliopin. Opettaja auttaa tarvittaessapisteytyksessä. Lopuksi katsomme, voitko jatkaa, vai tarvitsetko vielä harjoitusta.



Part 3 (extra)



Tavoite: oppia ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja mieipiteitään mm. kierrätykseen ja vaatteisiin liittyen



1) Tee chat-moniste parin kanssa

2) TB p. 136-137 tee Chat parin kanssa
3) Tee parin kanssa/kolmen hengen ryhmässä keskustelu, jossa käytätte harjoittelemianne mielipiteen ilmaisuja. Voitte lähettää keskustelunne What's up viestinä tai esittää sen luokassa opetajalle. Voittehan tehdä pienen näytelmänkin! :)



Part 4 (for the fastest)



Tavoite: Laajentaa omaa sana- ja ilmaisuvarastoa.



Ohjeita erillisellä paperilla. Tässä linkkejä:




Kirjoita kymmenellä lauseella (englanniksi tai suomeksi) tiivistäen linkin sisältö.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti